امروزه، جوامع انسانی با چالشها و فرصتهایی روبرو هستند که ریشه در تحولات فناورانه، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارند. یکی از مفاهیم کلیدی که در پاسخ به این تحولات، جایگاه ویژهای یافته است، مفهوم نوآوری است. نوآوری نه تنها بهمثابه یک ابزار رقابت در عرصههای اقتصادی و صنعتی شناخته میشود، بلکه به عنوان یک عنصر بنیادین در فرایندهای یادگیری، مدیریت، آموزش و توسعه سازمانی، نقشی حیاتی ایفا میکند. در واقع، نوآوری را میتوان بهمنزله نیروی محرکهای دانست که توان تحولآفرینی در ساختارها، فرآیندها و کارکردهای نظامهای آموزشی، سازمانی و اجتماعی را دارد.
نوآوری مفهومی است که در ادبیات علمی با ابعاد و رویکردهای گوناگون تحلیل شده است؛ از نوآوری فناورانه و فرآیندی گرفته تا نوآوری اجتماعی و آموزشی. اما آنچه این مفهوم را از دیگر مفاهیم مشابه متمایز میسازد، پیوند عمیق آن با خلاقیت، یادگیری مستمر، سازگاری با تغییرات و نگاه آیندهنگر به مسائل است. بسیاری از پژوهشگران از جمله شومپیتر، نوآوری را به عنوان نیرویی خلاق در دل پویاییهای اقتصادی معرفی کردهاند که میتواند منجر به تخریب سازنده و خلق فرصتهای نوین گردد این در حالی است که در سالهای اخیر، نوآوری با مفاهیمی همچون سرمایه فکری، یادگیری سازمانی، و توسعه پایدار نیز پیوند یافته و اهمیت آن در ابعاد انسانی و فرهنگی برجستهتر شده است .
هدف از نگارش این کتاب، تحلیل مفهومی و کاربردی نوآوری با تأکید بر زمینههای آموزشی، سازمانی و اجتماعی است. نویسنده تلاش کرده است تا با نگاهی جامع، به بررسی مؤلفهها، انواع، فرآیندها و موانع نوآوری بپردازد و چارچوبی نظری و کاربردی برای درک بهتر این پدیده فراهم آورد. در این مسیر، بهرهگیری از ادبیات علمی معتبر، مطالعات موردی و تحلیل تجربیات جهانی، بر غنای محتوای کتاب افزوده است.
بیتردید، درک نوآوری نیازمند تبیین دقیق بسترهای پیدایش آن، از جمله فرهنگ سازمانی، سبکهای رهبری، نظامهای یادگیری و سیاستگذاریهای کلان است. از همین رو، کتاب حاضر صرفاً به تبیین نظری بسنده نکرده و به تأملی انتقادی درخصوص چگونگی توسعه نوآوری در بسترهای واقعی، بهویژه در نظامهای آموزشی و اداری پرداخته است. این کتاب همچنین بر نقش منابع انسانی خلاق، فناوریهای نوین اطلاعاتی، و یادگیری مشارکتی در تقویت ظرفیتهای نوآورانه سازمانها و نهادهای آموزشی تأکید دارد.
امید است که این اثر بتواند برای پژوهشگران، مدیران، معلمان، و سیاستگذاران حوزههای آموزش و مدیریت، منبعی مفید و الهامبخش باشد و زمینهساز گفتمانی سازنده پیرامون نقش و ضرورت نوآوری در توسعه پایدار جوامع گردد. همچنین، انتظار میرود که خوانندگان با تأمل در مفاهیم و مباحث مطرحشده در کتاب، بتوانند دیدی نظاممند و تحلیلی نسبت به فرصتها و چالشهای نوآوری در محیطهای حرفهای و سازمانی خود به دست آورند.
پیشگفتار/5
فصل اول: فصل اول: مفهوم تغيير و تحول، نوآورى ويادگيرى در محيط آموزشی سازنده /13
فصل دوم: تغییر و تحول، نوآوری در آموزش /45
فصل سوم: نوآوریهای کوچک، تغییرات بزرک آموزشی /79
فصل چهارم: رویکرد جدید آموزشی و یادگیری /107
فصل پنجم: تغيیر محيط یادگیرى، نقشها و راهبردها/151
منابع/173
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
آموزش و پرورش
|